BetaLab

Udir BetaLab – utprøving og eksperimentering med ny digital teknologi og læring

Hvordan kan vi lære barn og unge å både være bevisste og kritiske teknologibrukere og aktive skapere av og med teknologi? Dette er noe av det vi er opptatt av i den nye laben vår, som har fått navnet Udir BetaLab. 

Dette gjør vi i selve laben

Det fysiske rommet BetaLab er utstyrt med ny teknologi som kan være aktuelt for skole og barnehage. Vi har for eksempel forskjellige mikrokontrollere som kan brukes for å lære programmering og elektronikk. Vi har også 3D-printere, Virtual Reality-utstyr, spillkonsoller og programmerbare roboter som kan brukes i barnehagen.

Men BetaLab er også et utviklingsprosjekt, hvor vi tar med teknologien ut i klasserom, barnehager og lærerutdanninger. Der lar vi lærere, barnehagelærere og lærerutdannere eksprimentere med hvordan de kan bruke teknolgiene knyttet til sine fag og sin undervisning.

Det vi sammen kommer fram til av god praksis og gode eksempler vil vi løfte fram og spre gjennom ulike kanaler; bloggen, fagnotater, veiledningsmateriell, foredrag og workshops. Vi ønsker å skape engasjement, skaperglede og utforskertrang i skole og barnehage!

Programmering og algoritmisk tenkning

For tiden er vi spesielt opptatt av programmering og algoritmisk tenkning. Programmering i skolen handler mye om å la elevene være kreative og skapende med teknologi.

Algoritmisk tankegang er en problemløsningsmetode som dreier seg om å tilnærme seg problemer på en systematisk måte og kunne foreslå løsninger som kan bruke datamaskiner til å løse (deler av) dem.

Programmering er ofte også en del av det tverrfaglige arbeidet som flere skoler gjør i sine skaperverksted. I et skaperverksted (makerspace) kombineres tradisjonelle håndtverksfag med nye teknologier som 3D-printing, laserkutting, e-tekstiler og programmerbar elektronikk.

Ved å kombinere teknologi, programmering og håndtverk, kan elevene få være utforskende og kreative med teknologi, som i filmen fra skaperverkstedet på Oslo Vitensenter, der elevene bygger og programmerer roboter.

 

Vi kommer til å skrive mer om både programmering, algoritmisk tenkning og skaperverksted i denne bloggen snart. Under finner du en reportasjefilm fra et skaperveksted:

 

Fortell oss om du har gode eksempler på spennende, ny praksis med teknologi i barnehage og skole!

 

Følg oss på Twitter og Instagram: @udirbetalab

2 Kommentarer

  • Reply Petter Lund Eriksen 26. april 2018 at 11:38

    Dette er bare så utrolig kult. Selv lager jeg teknologirom på skolen der jeg jobber. Åpner snart ?. Stå på, jeg følger med?.

  • Reply Vibeke Guttormsgaard 26. april 2018 at 12:15

    Takk for hyggelig kommentar, vi synes det er veldig kult selv også! Fortelle oss gjerne mer om teknologirommet du lager på skolen din, vi er på jakt etter gode eksempler. (betalab@udir.no)

    Hilsen Vibeke i Udir BetaLab

  • Legg igjen kommentar